Ungan porolappalaissuku haettiin töihin
Orajärven paliskuntaan Ruotsin Lapista, Karesuvannosta
Yrjö Ungasta ei voi kirjoittaa
elämänmakuista tarinaa irrottamalla hänet esi-isiensä Ungan saamelaiskylistä
nyky-Ruotsin Lapissa. Haluankin olla se tietokirjoittaja, joka nimenomaan
napsauttaa Yrjön osaksi Ungan suurta kuvaa.
Olen vuosikymmenien ajan tuntenut ”kolarilaisen lorun”, joka kuuluu näin:
”Tien täysi Taskisia, vankka joukko Vasaroita, sukunen Suikkeja, vellikaara Vettasia, nuin vähä Nutteja.” Loru on aito, mutta…miksi ihmeessä Ungat puuttuvat! Vasta Yrjö Ungan elinkaarta selvittäessäni, sen jälkeen, kun tartuin kirjahyllyssäni luuraavaan Kortesalmen ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaisemaan tiedekirjaan poronhoidon synnystä ja kehityksestä Suomessa, vasta Kortesalmen muistiinmerkitsemä täyslaidallinen tietoa vastasi ihmetykseeni, missä Ungat!
Ungan Yrjö syntyi Antille ja
Orajärven Hulda Karoliinalle nyky-Pellossa. Yrjön isä Antti ja Antin isä Pieti
sijaan olivat syntyneet Ruotsin Karesuvannossa. Tämä tosiasia selittää sen,
että Unga puuttuu vanhasta suomalaisesta tutkimuksesta: heistä ei löydy
vanhoja merkintöjä, koska Suomen Orajärven Paliskunta ”keksi” käydä hakemassa
nämä ammattilaiset avukseen vasta 1890-luvun alussa.
Sen sijaan siitä olen varma, että Unga löytyy Ruotsin Lapin kirjallisuudesta, tutkimuksesta ja tarinoista.
Ungan porosaamelaiselämään liittyvä ruotsalainen tieto vie aikaan ennen 1890-lukua;
Pieti Unga tuli Suomeen lapin kielen taitoisena, omaa kulttuuriaan
arvostavana ja ikimuistoisista poropaimentavoistaan tietoisena poromiehenä. Eikä
ainakaan jälkipolvien kannata unohtaa sitä, että Pieti nimenomaan haettiin
ammattiaan vastaaviin töihin nyky-Pellon seudulle Suomeen.
Juhani Kortesalmen mukaan
”kun Turtolan Orajärven paliskuntaan
tuli 1890-luvun alussa ammattiporomiespula, poronomistajat hakivat Ruotsin
Lapista porolappalaisen Piera Ungan porojensa raitioksi. Hän toi Orajärvelle
myös pääosan perhettään ja tunturiporonsa, jotka kuitenkin pyrkivät keväällä
takaisin Jäämeren rantaan”.
Tutkija Kortesalmen mallin
mukaisesti voisin käyttää nyky-Ungan esivanhimmasta nimeä Piera Unga. Saamenkielinen
etunimi Piera ei näytä tulleen jälkipolville tutuksi, siksi kutsun häntä
nimillä Pieti tai Pekka. Eittämättä hän kuului erittäin vanhaan poromies-Ungan karesuvantolappalaisiin,
joita ruotsalaisessa kirjallisuudessa kutsuttiin myös lainiovuomalappalaisiksi,
koska Ungat kesäisin jutasivat poroineen pitkin Lainiojokea ylös Yläperälle,
aina Tromssaan asti.
Walkeapää nimeää teoksessaan Ungan
suvun ensimmäiseksi, joka niinkin myöhään kuin vuonna 1923 (”har flyttat
till ytterområdet”) jutasi porokarjoineen kohti Jäämerta, Paatsivuonon
tuntureille (Malangshalvön) Norjan puolelle. Oiva Arvolan (Kylä jutaa) -sanoin:
”Sitokaa vuottoraipat, tehkää raito! Vasa seuraa emäänsä ja kellokas on
kuningas.”
Näin Walkeapää esittelee kirjassaan Släkten
Ungan (s. 49):
Nils N:son Unga, Hearva-Nihko
(1867 – 1939) med hustru Sara, född Heikka (1895 – 1947), dottern Kristina
(1918-?), gift med Nikolaus Svonni, Talma sameby. Sonen Nils
(1922 -), gift med Sara, född Nutti (1930 – 1993), Lainiovuoma, dottern Karin
(1924 – 1993), gift med Anders P:son Hurri, Könkämä. Sonen Per
(1927 – 1984).
Ossian Elgström puolestaan tutustui
kirjantekomatkallaan Ungan perheeseen (1918-1919).
Ote Lappalaiset -teoksesta (1919):
”Päiväkirjassa, 7. heinäkuuta,
lukee:
Jag logerar hos Unga, unge Nils Unga
eller Ongka, som lapparna säga med skarpt uttalat k-ljud, är en vacker
lapp med utpräglat indianutseende, hans dröm är Tromsö Amts införlivande med
Sverige, med ensamrätt för lapparna att bo där om sommaren. Unkas, som jag
kallar honom, är livligt intresserad av mitt arbete och beklagar bara, att han
snart måste in till renhjordarna i fjällen, han ville så gärnä stanna hemma och
”undervisa” mig, säger han.” (s.
309-310)
Pieti Ungan jälkipolvia niminä, jotka
tällä hetkellä tiedossa
1. Pieti (Pekka) Antinpoika Unga,
s. 11.10.1837 Karesuvanto, k. 1896 Kolari.
Vaimonsa: Inger Katarina Niilontytär
Labba, s. 20.5.1839, Karesuvanto Ruotsi, k.?
Vaimonsa: Ella Knuutintytär Sunna,
s. 24.7.1856 Jukkasjärvi, k. 24.7.1903 Turtola, 32 Harju.
Pietin isä: Anders Jonasson Unga, s.
3.3.1798 Karesuvanto, k. 80-vuotiaana 13.5.1878.
Pietin isän isä: Jonas Guttormsson
Unga, s. 28.8.1768 Karesuvanto.
2. Pietin ja puolisonsa lapset:
* Antti Pietinpoika Unga, synt.13.11.1863
Karesuvanto, kuollut 30.4.1936 Turtola. Vaimonsa: Hulda Karoliina Iisakintytär
Orajärvi, synt. 2.9.1869 Pello, kuollut 4.10.1907 Turtola. Antin ja Huldan jälkipolvien
kannalta Hulda-äidin kuolema tapahtui liian varhain, jo 1907.
* Saara - Maria Pietintytär Unga,
aviossa Harju, synt. 6.4.1868 Karesuvanto, kuollut 27.5.1937 Pellossa.
(Saara-Maria osasi rippikirjan mukaan lukea ”ruijaksi”, tarkoittaa vanhaa
Norjassa puhuttua suomea)
Miehensä: Kalle Juhonpoika
Harju, e. Orajärvi, synt. 27.1.1864 Orajärvi, kuollut 19.6.1950 Pellossa. Pari
oli vihitty avioon 14.7.1889. He saivat 5 lasta, sukua jatkoivat Yrjö Jokiharju
(s. 1898) ja Fanni Vanha (s. 1901).
* Heikki Pietinpoika Unga, synt.
9.11.1876 Karesuvanto, kuollut 18.4.1919 Pello. Vaimonsa: Heta
Matilda Lantto, synt. Pajala, Ruotsi, kuollut 4.3.1929 Pellossa.
Heikin ja Hetan lapset: - Väinö
Henrik Unga, synt. 17.2.1910 Pello, kuollut 31.10.1982 Pellossa, Väinön
aviopuoliso: Emma Elina Havela, synt. 19.7.1912. Pariskunnalla lapsi: Maila
Margit Unga, aviossa Karppinen, s. 23.8.1931 Pello.
-Ottilia Adele Unga, aviossa
Mukka, synt. 28.10.1908 Turtola, kuollut 28.1.1999 Turtolassa.
* Johannes Pietinpoika Unga,
synt. 2.3.1880 Karesuvanto, kuollut 3.7.1948 Tärendö, Ruotsissa.
Vaimonsa: Signe Sofia Isakintytär Männistö (ent. Kangas) Sieppijärveltä, synt. 7.5.1883.
3. Antin ja
puolisoittensa lapset:
* Hilja Elina
Antintytär Unga, aviossa Enbuske, synt. 27.7.1892 Turtola, kuollut
4.1.1966 Pello.
Elina oli
menettänyt äitinsä (k. 1907) 15-vuotiaana.
Elinan mies: Tuure Iisakki
Juhonpoika Enbuske, synt. 15.12.1888 Turtola. Sukukirjan mukaan lapsia Elinan
kanssa seitsemän. Vanhin poika, seppä Eero Henrik Enbuske (s. 1921) kaatui
Jatkosodassa, 18.12.1942. Pojista Kalevi Enbuska (1929 – 2016) oli
autokorjaamoyrittäjä, joka elinaikanaan tallensi perinnetietoa äitinsä suvusta,
Ungasta. (Esimerkkinä valokuva Porovaaran karhunkaadosta.)
* Tyyne Maria Antintytär Unga,
aviossa Gullsten, synt. 26.11.1893 Turtola, kuollut 1.11.1957 Kolari.
Puoliso: Leonard Immanuel Gullsten, synt. 1.7.1896. Pariskunta tiettävästi
lapseton. Tyyne-täti kasvatti yhden Yrjö-veljensä äidittömäksi jääneistä
pojista, Heikki Ungan.
*Eevert Einari Antinpoika
Unga, synt. 8.6.1896 Turtola. (Antti-isänsä kanssa vuoden 1917
Porovaara-kuvassa.) Vaimonsa oli Konttajärvellä, 30.5.1900 syntynyt Fanni
Helena Lanko. Pariskunnan lapsia Signe Niemeläinen, Antti Einari Unga, Saara
Tuula Tellervo Unga, Esa Onni Erik Unga.
*Saimi Eufemia Antintytär Unga,
synt. 6.1.1899 Turtola, kuollut 28.4.1949 Tukholmassa.
*Alida Karoliina Antintytär Unga,
synt. 6.8.1900 Turtola, kuollut 15.5.1984 Jukkasjärvellä.
*Aino Amalia Antintytär Unga,
synt. 5.6.1902 Kolari, kuollut 16.3.1941 Övertorneå, Ruotsissa. Puoliso
Isak Arvid Ackelid, synt. 31.8.1888 Alatornion Liakka, kuollut 2.7.1966
Övertorneå.
* Yrjö Albert Unga, synt. 17.7.1904 Pello, kuollut 28.11.1955 Kolari. Oli menettänyt äitinsä 3-vuotiaana. (Yrjö on Antti-isänsä ja Eevert-velipojan kanssa vuoden 1917 Porovaara-kuvassa.)
Vaimonsa: Eeva Liikamaa (1912
– 1946).
Lapsia syntyi (1934 – 1944) viisi:
Leo (s. 1934), Veli (s. 1935), Heikki (s. 1937), Reino (s. 1938) ja Aila (s.
1944). Lapset menettivät äitinsä 1946, tammikuussa.
* Väinö Antti Antinpoika Unga, synt.
26.7.1906 Pello, kuollut 3.4.1964 Kolari. Rintamaveteraani, 8./JR54.
Vuorijärven taistelut, Sieminki, Kutsajoki, Muotkavaara, Pilkkavaara,
Vuorikylä, Kirakkakangas, Nuottavaara. Menetti äitinsä 1-vuotiaana.
Vaimonsa: Eeva Esteri Pasma, aviossa
Unga, synt. 25.8.1913, kuollut 1998. Lapsia syntyi (1936 – 1954) kaksitoista.
Anna Sirkka (synt. 1878) synnytti
kolmoset (vuonna 1915) leski Antti Ungalle sen jälkeen, kun oli itsekin jäänyt
leskeksi Manne Koivumaasta (s. 1873). Aikansa ”lööppiuutinen” lienee tämä tapaus
ollut kunnan virkakunnalle, metsäherroille, kirkonväelle, isoille
taloille! Sirkan kolmosista tuli Brita
Annantytär Sirkka, Eeva Annantytär Sirkka (aviossa Lohiniva) sekä Iisak
Annanpoika Sirkka.
Antti Ungasta on jäänyt luonnehdintoja, tietoja
ja muistoja
Karesuvannosta raitioksi Orajärven
paliskuntaan pian isänsä jälkeen tullut Pietin 19-vuotias poika Antti eli
Unka-Antti (1863 – 1936) avioitui suomalaistytön kanssa.
Kasvavan perheen myötä Antti jätti
kota-asuntonsa ja ryhtyi elämään ”lannan malliin” poromiehenä ja kruununtorpparina
1900-luvun alussa Kolarin Aitamännikössä. Antti Ungan malliin siis sopi jatkaa
ammattiaan arvostettuna ja tarmokkaana poromiehenä. Antilla oli kestikievari
Aitamännikössä, ja hän asui ennen kuolemaansa Sammalvaarassa.
Liikamaan Helena kirjoittaa Satan
sukua -kirjassaan ansiokkaasti poronhoidosta ja aidoista (s. 235). ”Kyllä vanha
kansa tiesi”, voi sanoa Helenan talteen laittamista muistoista, joiden
tietolähde on ollut Myllyn Miia (Eufemia Kuru, o.s. Satta).
Lapin Kansa, 1928. Kalle Malisen ilmoituksen alla lukee Antti Ungan 23.11.1928 päivätty viesti.
”Yllä ja alla
kuvatut poronmerkit ovat ylimuistoisista ajoista olleet käytännössä ja kiellän
kenenkään niitä käyttämästä. Kolarin Sieppijärvellä 23.11.1928 Antti Unga.”
Jo vuonna 1931 julkaistuun
tietokirjaan oli saatu tieto Antti Ungan asemasta Kolarin poronhoidossa.
Lainaus:
” Kolarin vuoriset sydänmaat ovat hyvin poronhoitoon soveltuvia. Pitäjä käsittää kaksi paliskuntaa: Alapalkisen ja Ylipalkisen. Etenkin Ylipalkisen poroluku on nykyjään hyvin korkealla, ja kunnassa kokonaisuudessaan on sen pienuudesta huolimatta yli 5000 poroa, vaikka ne maailmansodan jälkeen olivat miltei kokonaan hävinneet. Pysyvästi ei näin suurta määrää voida pitääkään, laitumet ovat riittävät ainoastaan n. 2000 porolle.
Parhaita poronhoitajia ovat
muinaisten porolappalaisten jälkeläiset, jotka myös toimivat palkisten
yhteisinä paimenina. Huomattavimmat ovat kaksi lappalaista sukua Unga ja
Suikki, joiden päämiehet ovat vielä lapin kielen taitoisia. Suurimmat
poronomistajat ovat Herman Lantto ja Antti Unga, joista edellinen
omistaa n. 450, jälkimmäinen 300 päätä.”
Poromiehet ovat aina osanneet (ja
edelleen osaavat) luonnon merkit ja sään. Tämä nousee mieleen, kun tutkii yllä
olevaa poroaidalla otettua arvokasta kuvaa. Aidoilla eletään Ungan aikaa.
Jos poronkarva on märkää, sataa.
Jos se on kuiva, on pouta.
Jos poronkarva heiluu, tuulee.
Jos ei heilu, on tyven.
Jos poronkarva on kuurassa, on pakkanen.
Tohtori Juha Joonan
väitöskirjassa (2019) Ikimuistoinen oikeus kuvataan myös
raitiolappalaisten asemaa ja raitiojärjestelmän päättymistä. Muutama lainaus
tästä:
”Osa poronhoitajiksi tulleista
lappalaisista saapui alueelle varsin myöhään. Porolappalainen Piera Unga muutti
Karesuvannosta pororaitioksi Turtolan Orajärvelle 1890-luvulla.”
”Kolarin kaikki porot hoidettiin
vielä vuonna 1894 neljässä paimennuskunnassa, joista kolme oli
lappalaiskotakuntia. Vuonna 1912 Kolarin paliskuntaan oli merkitty lappalainen Heikki
Unga. Kolarin yläpaliskunnassa itselliseksi ja poropaimeniksi oli merkitty
Kalle ja Tuomas Suikki sekä Luurens Gardin.”
”Raitiolappalaisten käyttämä lapin kieli (myös Pieti Ungan ja poikiensa) oli pohjoissaamea.”
”Lappalaisraitioiden harjoittama
poronhoito säilyi pitkään elinvoimaisena erityisesti Tornionlaaksossa.
Keskeinen syy siihen, minkä vuoksi raitiosaamelaiset säilyivät omana ryhmänään
aina 1900-luvun alkuun, oli heidän harjoittamansa elinkeino. Toisin kuin
metsästyksestä ja kalastuksesta pääasiallisen toimeentulonsa saaneiden
metsäsaamelaisten, pororaitioiden oli mahdollista sovittaa elinkeinonsa
alueelle muuttaneiden suomalaisten uudisasukkaitten harjoittaman
maanviljelyksen ja karjanhoidon kanssa.”
"Huomattava porokauppa Kolarista. Poronomistaja Antti Unga on joulun alla myynyt noin 150 päätä käsittävän porokarjan Einari (=Eevert), Yrjö ja Väinö Ungalle sekä Tyyne Gullstenille Kolarista. Kauppahintaa ei ilmoitettu. "
Kirjailija Ludwig Munsterhjelmista (s. 1880) tuli 1900-luvun alussa erinomaisen hyvä väärti Antti Ungan kanssa; olihan Unga niitä paikallisia miehiä, joilla eränkäynti oli verissä.
Sieppijärven kyläsivuston Tarinat-
sivuilta löytyy tietoa ja Munsterhjelmin itsensä kirjoittamia kuvauksia
metsästysreissuistaan Porovaaran ja Nälännön palkisilla. (Upeaa mielestäni on,
että vanha Petsamo ja Kolarin-Pellon metsänhoidollinen alue ovat mahtuneet samaan
kirjaan. (Kirjan nimi lähteissä.)
Munsterhjelmin tarinoissa Heikki Metsävainio Pasmajärveltä toimii kirjailijan soutajana, ja Pasman Iisko ammattimetsästäjänä. Toisaalla moneen otteeseen kuvaan astuu Ungan Antti.
Näin sanoo Munsterhjelm: ”Metsässä voi olla käsittämätön epäonni, Antti sanoi, samalla kun hän heitti muutaman tervaskalikan tuleen, joka siitä leimahti jälleen ja valaisi kodikkaasti pirtin. Antti oli syntyjään Norjan (auts) tunturilappalaisia, pieni ja jäntevä, mutta vikkelä kuin kärppä. Aina iloisena ja hilpeänä hän oli erinomaista seuraa metsässä. ”
Antti Ungan päivätyö maamme porotalouden hyväksi päättyi Vapun aattona 1936. Kuva Helena Liikamaan Satan suku -kirjasta.
Lapin Kansa, suru-uutinen
5.5.1936,
”Vapunaattona kuoli Pellon sairaalassa poromies Antti Unga Kolarista noin 72 vuoden ikäisenä. Vainaja suoritti poromiehenä pitkän ja suuriarvoisen päivätyön maamme porotalouden hyväksi, ollen sen parhaita tuntijoita. Hän tunsi koko Länsi-Lapin seudut tarkkaan ja poromerkit olivat hänelle tuttuja aina Enontekiötä myöten. Luonteeltaan hän oli hyväsydäminen ja vieraanvarainen. Vainajaa jäivät lähinnä kaipaamaan lapset perheineen. ”
Antti
Ungan muistetaan olleen hyväsydäminen ja vieraanvarainen. Isiltä perinnöksi
saatua olivat äly ja sitkeys sekä se, että ahneuden synti ei Ungan elämää
rasittanut. Lopuksi vielä Helena Liikamaan kirjaus, joka antaa kunniaa
lappalaisille: ”Poroista on saatu maitoa. Sitä on syöty ja on valmistettu
juustoa. Lappalaiset olivat tervetullutta väkeä taloihin, sillä lihapadat
porisivat tulella ahkerasti. Liha on lappalaisten pääasiallisin ruoka ja sitä
riitti aina talonväellekin. Kesäaidoilla oli tavallisesti vähän väkeä, kun ei
tehty muuta kuin vasojen merkintä, mutta syysaidat kokosivat väkeä aivan kuin
markkinoille.”
Kuva Helena Liikamaan Satan suku -kirjasta (1986). Kuvateksti: Samalla aidalla (Toramaa) 3 Otto Kultti, 4 Väinö Unga, 5 Kalle Koivumaa, 6 Antti Pasma, 7 tullimies ja 8 Hannes Kunelius.
Antin pojista Yrjö Unga oli syntynyt 17.7.1904 Kolarin Aitamännikössä. Hän pääsi jo pikkupoikana miesten mukaan karhumetsälle.
Alla on kuva vuodelta 1917, ja kuvassa 13-vuotias Yrjö
näkyy takana keskellä, puun takana. Yrjön Antti-isän tiedetään kiertäneen
karhun hiihtämällä pesäänsä.
Porovaaran karhunkaato 3.4.1917.
Istumassa Metsähallituksen aluemetsänhoitaja Eelis Sammallahti (ei Eemil), joka seurasi tehtävässään mm. Carl Munsterhjelmia (1902 – 1910). Vasemmalla poromiehet Antti Unga, Eevert Unga ja Yrjö Unga. Edessä keskellä (karhun vieressä) tullivartija Pekka Korteniemi ja oikealla edessä metsänhoitaja Rovaniemeltä, Seth Nordberg (ei Sieppijärven Nordberg).
Takana karhukeihästä pitelee Iisakki Pasma (ammattimetsästäjä) ja
vieressä on Heikki Metsävainio Pasmajärveltä hänkin. Kalevi Enbuskan
kotiarkistosta peräisin olevaa kuvaa on tekstitetty myöhemmin eli julkaistu
jossakin. Kuvan sisältämän tarinan mukaan metsäherrat ja tullimies Korteniemi
ostivat karhun Antti Ungalta.
Lisäarvoa kuvalle antaa tieto, että Kalevi
Enbuskan (1929-2016) äiti oli Hilja Elina Antintytär Unga (1892
- 1966), Antti Ungan tytär.
Kolarin Alasen Paliskunnan poroisäntä (1930 – 1938) Unga, Yrjö Albert
On perusteltua korostaa, että Yrjö
Ungan elämässä ne kahdeksan vuotta, jolloin hän hoiti Kolarin Alasen
paliskunnan poroisännyyttä, lienevät olleet hänen elämänsä parhaita. Siihen
aikaan Yrjö (1904 – 1955) perusti perheen Pasmajärveltä kotoisin olleen Eeva
Liikamaan (1912 – 1946) kanssa. Perhe sai ikään kuin oman elämänsä
kunniaksi nopeassa tahdissa neljä potraa poikalasta, alkaen Leo (s. 1934),
Veli (s. 1935), Heikki (s. 1937), ja poikasarjan kuopus, Reino
(s. 1938) – lopuksi myös Aila-tytön (1944).
Pian tavallisen elämänmenon romutti
varoittamatta syttynyt Talvisota (1939). Myös Yrjö Unga velvoitettiin osallistumaan
sotaan alusta alkaen syntymävuotensa perusteella. Omasta mielestään Yrjön sotapolku kuitenkin
katkesi kesken kaiken, ja se oli pettymys! Vietyään perheensä Ruotsiin
evakkoon, ei hän päässytkään toisten miesten tavoin takaisin kotiin Suomeen,
”miesten töihin”.
Kaiken kaikkiaan Yrjö Unga ei ennen
kuolemaansa saanut kokea suomalaista kunnianpalautusta, joka
rintamaveteraaneille vasta myöhemmin kuin 1950-luvulla myönnettiin. Yrjö oli
todellakin rintamasotilas, jonka matrikkelitiedot
ovat vaikuttavia:
Yrjö Albert Unga.
1. sotamies
2. Talvisota a) tehtävät:
pikakivääriampumisen apulainen
b) yksikkö: 1./Er.P. 26,
selitys: rintama oli Sallan suunnalla, Erikoispataljoona 26, sen
ensimmäinen komppania. Eli
1. komppaniassa oli sijoitettuina Ungan
tavoin vanhimman ikäluokan miehiä. ”Kaveria ei jätetty”.
Pataljoonan komentoryhmään kuului
neljä joukkuetta. Ryhmän kolarilainen sotamies, Olavi Pääkkölä toimi
tähystäjänä. Saman komentoryhmän ensimmäisessä joukkueessa Yrjö Unga oli
pikakivääriampuma-apulainen, ja patruunoiden kantajana toimi saman pitäjän
mies, korpraali Ilmari Kaitala Sieppijärveltä.
I joukkueen johtaja Vilho
Väyrynen on kirjoittanut kirjan. Hänen joukkueensa miehistä lähes puolet
oli kolarilaisia. Kirjassaan hän puhuu arvostaen näistä länsirajan
pohjoispuolen kunnan miehistä, jotka olivat yleensä 10 vuotta johtajaansa
vanhempia. Lysti heidän kanssaan oli elää ja jakaa kohtalonsa sodan
vaikeissakin olosuhteissa. Teltan pystytys näyttää olleen malliesimerkki
miesten kätevyydestä: teltta pystyyn, haot lattialle, kamiinan sytytys jo ulkona,
savutorven jatkot yhteen ja paikalleen sekä kahvi kiehumaan; kaikki oli selvää
muutamassa minuutissa. Ei ihme, että hän sanoo miehillä olleen hyvä pohja ja
elämänkokemus.
c) taistelupaikat:
Sallan-Pelkosenniemen viivytystaistelut, Pelkosenniemen-Saijan takaa-ajo,
Saijan puolustustaistelut, Märkäjärven taistelut.
3. Jatkosota a) tehtävät:
kiväärimies, ajomies
b) yksikkö: 8./JR 54, Esik.I/JR8,
selitys: rintama Sallan suunnalla, 54. Jalkaväkirykmentin 8.
komppania (kolarilaiskomppania), Esikunta, 8. Jalkaväkirykmentin 1.
komppania
c) taistelupaikat: Vuorijärven
taistelut, Makiakuunvaara, Alakurtin valtaus, Keski-Vilmanjoki, Ala-Vilmanjoki;
Loimolan suunta.
Yrjö Ungan sotareissu päättyi (tieto
vaimon ja lasten äidin vakavasta sairastumisesta) aikaisemmin kuin Jatkosota ja
sitä seurannut Lapin sota. Heinäkuun 1. päivänä 1944, muutama kuukausi ennen
evakuointikäskyä, syntyi perheeseen tyttö, Aila Sisko. Lokakuussa koko Lapin väestö määrättiin
evakkomatkalle. Ruotsiin vei Yrjö Ungan ja perheensä tie niin ikään.
Evakkoajalta ovat peräisin ne Yrjö Ungan sepittämät viisut ja laulut, jotka Kolarin kansalaisopiston perinnepiiri myöhemmin 1980-luvulla tallensi kirjaksi.
Eniten laulut kertovat Ungan
lahjakkuudesta, tunne-elämän käsittelystä ja sotaan liittyvästä pettymyksestä.
Hänen vahvuutensa oli asioiden käsittely kirjoittamalla.
Evakkolaulujen sanat
puhuvat ja selittävät jäämistä ”vaimojen sakkiin”
Yrjö
Unga on kirjoittanut laulun Paluu Ruotsista 29.1.1945.
Lähteet:
Pentti Jaako. Suomussalmelta
Ihantalaan. Kolarilaisten sotatie 1939 – 1945. (1992)
J. Juhani Kortesalmi. Poronhoidon
synty ja kehitys Suomessa. SKS (2007)
J.E. Rosberg, Kaarlo Hilden, Erkki Mikkola.
Suomenmaa, osa 10 Oulun lääni Pohjoisosa. Sivu 235. WSOY
(1931)
Markku Torkko (toim.) Palkiselta
palkisille. Paliskuntain yhdistys 1948 – 1998 50 v. (1998). Julkaisun
toimituskunta: Jouni Filppa (Sieppijärven perua), Timo Hannula, Veikko
Huttu-Hiltunen ja Mauri Nieminen.
Mauno Kylli, Markku Torkko (toim.). II
Lapin kaskukirja. Yleisön pyynnöstä. (2015)
Oiva Arvola. Linnustajan maa. (1977)
Juha Joona. Ikimuistoinen oikeus
– tutkimus Lapin alkuperäisistä maa- ja vesioikeuksista. (2019)
Erkki Pääkkönen. Saamelainen
etnisyys ja pohjoinen paikallisuus. Väitöskirja, Lapin yliopisto. (2008)
Siv Rasmussen. …vellikaara
vettasia…Muonion ja Äkäslompolon alueen saamen historia. (2008)
Pekka Raittila. Lestadiolaisuus
1860-luvulla. Leviäminen ja yhteisönmuodostus. (1976)
Esko Orajärvi, Väinö Enbuska. Enbusken
suku, osa 1. Enbusken sukuseura ry. (2018)
Esko Orajärvi & Kylli-Nivan
sukuseura ry. Nivan suku, osa 1. Pellon Nivat. (2014)
Esko Orajärvi & Kylli-Nivan
sukuseura ry. Koskenniemi, osa 2. (2013)
Esko Orajärvi, Leena Harju, Erkki
Buska & Kylli-Nivan sukuseura ry. Nivan suku Släkten Niva, osa 8,
ns. Aapuan sukuhaara. (2018)
Ludwig Munsterhjelm, Matti J.
Särömaa. Kadotetut paratiisit. (2000)
Laura Manninen (toim.) Evakkotie.
Muisteluksia kolarilaisten evakkotalvesta 1944-45. (1990)
Kaija Hiilivirta, Riitta Lenkola
(toim.) Evakkolauluja. (1994)
Helena Liikamaa. Satan sukukirja.
(1986)
Ylitornion Rintamamiesveteraanit.
Ylitornion Sotaveteraanit. (toim.) Ylitorniolaiset sodassa. (1989)
Ossian Elgström. Lappalaiset. Resor i Lappland och Norge.
Stockholm (1919) & Lars J. Walkeapää. Lainiovuoma-samernas gamla renflyttningar till Norge. Om sommarbosättningar i Troms fylke på 1900-talet. (2012) Lainiovuoman seutu sijaitsee Ruotsin Jukkasjärvellä, Tornion Lapissa.
Nämä kaksi teosta puhuvat samoista Ruotsin Lapin suvuista. Molemmissa on mukana Nils Unga, mutta ei Pieraa tai Anttia perheineen, koska he olivat tuohon aikaan jo kutsuttuina ammattimiehinä Suomen Turtolassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti