Katariina Korhonen, 2018.
Venäjän keisari Aleksanteri II:n asetus (1860) tarjosi
ulkomaalaisille oikeuden asettua asumaan Jäämeren rannalle. Pääosa
uudisasukkaista oli suomalaisia, ja aiemmin enemmistönä olleet
kolttasaamelaiset jäivät vähemmistöksi. Vuonna 1864 Aleksanteri II lupasikin
Petsamon Suomen suuriruhtinaskunnalle.
Ensimmäisen maailmansodan aikana Suomen
senaatti halusi liittää Petsamon kiinteämmin osaksi Suomea ja päätti rakentaa
tien Ivalosta Petsamoon. Työt aloitettiin vuonna 1916, mutta Venäjän
vallankumous, Suomen itsenäistyminen ja sisällissota keskeyttivät niin sanotun
Jäämerentien rakentamisen jo vuoden kuluttua.
LÄHDE:
Alavuotunki 1999, 41–43 & 51; Hautala-Hirvioja, Tuija 1999. Lappi-kuvan muotoutuminen suomalaisessa kuvataiteessa ennen toista maailmansotaa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 117.
2.
Petsamo oli osa Tanska-Norjan, Ruotsin ja Venäjän Pohjoiskalotin yhteisaluetta aina 1600-luvulle asti, jolloin Ruotsi suljettiin sopimuksen ulkopuolelle. Ruotsin ja Tanska-Norjan välinen Strömstadin sopimus (1751) takasi saamelaisille vanhan oikeuden liikkua vapaasti Pohjoiskalotilla rajoista välittämättä.
LÄHDE:
Lähteenmäki, Maria 2006. Terra Ultima, Matka Lapin historiaan. Helsinki: Otava, 42.
3.
Sisällissodan aikana heräsi ajatus Itä-Karjalan liittämisestä itsenäiseen Suomeen ja luoda maasta Suur-Suomi, jonka itäraja kulkisi linjalla Suomenlahti-Laatokka-Ääninen-Vienanmeri.
Talvella 1918 varustettiin aseellisia retkikuntia taistelemaan Vienan, Aunuksen ja Viron vapauttamiseksi. Lisäksi vapaaehtoiset tekivät vuosina 1918–1920 retkiä Petsamoon ja Inkeriin. Näitä retkiä kutsutaan heimosodiksi, joiden päättämiseksi solmittiin Suomen ja Neuvosto-Venäjän välille Tarton rauha lokakuussa 1920.
Rauhansopimuksessa Neuvosto-Venäjä tunnusti uudelleen itsenäisen Suomen ja sen autonomian aikaisen itärajan. Suomi sai Petsamon alueen, tärkeän käytävän Jäämerelle, mutta joutui luopumaan Repolasta ja Porajärvestä. Itä-Karjalaa ei saatu osaksi Suomea, minkä vuoksi isänmaallinen oikeisto piti Tarton rauhaa häpeärauhana.
Vahtola, Jorma 2012. Suomen historia Jääkaudesta Euroopan
unioniin. Helsinki: Otava, 297–298.
TAITEILIJAT PETSAMON VALLOITUSRETKELLÄ 1918
Vuonna 1918 sekä valkoiset että punaiset olivat kiinnostuneita Petsamosta. Punaisten kansankomissaarina toiminut Yrjö Sirola neuvotteli Venäjän bolševikkien kanssa Petsamon liittämisestä Suomeen.
Valkoisten puolella erityisesti suomalaiset liikemiehet olivat kiinnostuneita Petsamon omistajuudesta sen tarjoamien mahdollisuuksien vuoksi. Retkikunnat koostuivat lähinnä siviileistä. Ensimmäisen retkikunnan johtajana toimi Renvall. Etappimiehinä ja huollossa toimivat tunnetut taiteilijat Jalmari Ruokokoski ja Eero Nelimarkka. Ruokokoski oli Renvallin adjutanttina.
LÄHDE:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Petsamon_retket
Itsenäistymisen jälkeen Petsamon Suomeen liittäminen
oli kesken. Jääkäriupseeri K.M. Wallenius halusi ratkaista asian valloittamalla
koko pohjoisen Vienan ja Kuolan. Etelä-Suomessa sisällissota vielä jatkui,
joten hänelle ei voitu antaa sotilaita eikä aseita. Hanke toteutui kahden
siviilin, lintutieteilijä ja itsenäisyysaktivisti, Thorsten Renvallin ja Sodankylän aluelääkäri, Onni Laitisen johdolla huhtikuussa
1918.
LÄHDE:
Alavuotunki 1999, 53–55; Paasilinna, Erno 1980.
Valkoinen retkikunta. Suomen Kuvalehti nro 42. 17.10.1980, 99–100.
He johtivat reilun sadan, vailla sotakokemusta olevan vapaaehtoisen
joukkoa, johon kuuluivat taiteilijat Eero Nelimarkka ja Jalmari Ruokokoski sekä
vaimonsa Elviira.
Luonteeltaan utelias ja uusista kokemuksista innostuva
Jalmari Ruokokoski lähti Petsamon retkelle mitä todennäköisimmin
seikkailunhalusta. Ruokokosken
tuotannossa on toistakymmentä myöhemmin maalattua Lappi-aiheista maalausta,
jotka hän maalasi rahoittaakseen elämistään Lapin maisemien kysynnän kasvettua:
”Saadakseen kapakkaelämäänsä rahoja hän [Ruokokoski] maalasi huolettomasti
Lapin maisemia ja kukkia ulkomuistista.”
LÄHDE:
Sit.
Savikko 2011a, 346.
Eero Nelimarkka olisi puolestaan
halunnut osallistua jo varsinaiseen sisällissotaan, mutta hänen veljensä
mielestä heidän molempien ei kannattanut vaarantaa henkeään. Valkoisten
joukoissa taistellut veli kaatui Oulun valtauksessa helmikuussa 1918, joten
Nelimarkka koki velvollisuudekseen lähteä Petsamon valloitusretkelle.
LÄHDE:
Savelainen, Hannele 1991. ”Kullakin on kohtalonsa
elontaipaleella” Eero Nelimarkan elämänkaari 1891–1977. Alajärvi:
Nelimarkkamuseo, 32.
Retkikunnan tarkoitus oli valloittaa alue, jonka katsottiin
kuuluvan Suomelle sekä puhdistaa alue sinne siirtyneistä punakaartilaisista.
Ruokokoski jäi etappipäälliköksi Salmijärvelle, mutta Nelimarkka jatkoi kohti
Petsamon vuonoa. Vastaansa retkikunta sai yllättäen venäläisten ohella
englantilaiset ja joutui pakenemaan takaisin Suomen puolelle.
Petsamon retkellä Nelimarkka maalasi muotokuvan
saamelaisoppaasta Petteri Morottajasta.
LÄHDE:
Lampinen,
Maria 2010. Taiteen tien kulkija. Eero Nelimarkan matkat kohti modernismia,
vanhoja mestareita ja uusia aiheita. Alajärvi: Nelimarkkamuseo, 66.
Malli on kuvattu
profiilissa armeijan lippalakki päässään. Hänellä on saamelaisiin liitetyt
rodulliset piirteet kuten korkeat poskipäät, matala nenänvarsi, voimakkaat
ulkonevat kulmat ja pienet silmät. 1900-luvulla ajateltiin, että saamelaiset sulautuisivat
pääväestöön ja luopuisivat alkeellisena pidetyistä elinkeinoistaan. Morottaja
on kuvattu valkoisen Suomen sotilasasuun, mikä osoittaa hänen assimiloituneen
suomalaisyhteiskuntaan ja kannattavan suomalais-isänmaallisia arvoja.
Nelimarkan maalaus heijastaa 1900-luvun alun nationalismia.
LÄHDE:
Lehtola,
Veli-Pekka 1997a. Saamelaiset. Historia, yhteiskunta, taide. Inari:
Kustannus-Puntsi, 42–46.
Vaikka retkikunta oli sotilaallisesti epäonnistunut,
Nelimarkka sai sotilasansioistaan Vapauden ristin, joka on hänen rinnassaan
Petsamon matkan jälkeen maalatussa omakuvassa Lapin jääkäri.
Kuvan lähde:
http://tahiti.fi/01-2016/tieteelliset-artikkelit/petsamo-%E2%80%93-miehinen-ja-karu-eldorado/attachment/kuva-4-3/
Suomalaiset kuvataiteilijat eivät muutamaa
poikkeusta lukuun ottamatta kuvanneet sisällissotaa tai sodan aiheuttamia
henkilökohtaisia tuntemuksia.
Nelimarkka kuvasi varsin suorasukaisesti oman
asemansa ja näkemyksensä siitä, kenen puolella hän sisällissodassa oli.
Taiteilija on kääntänyt vartaloaan niin, että oikean käden valkoinen
käsivarsinauha on keskeisellä paikalla sommittelussa. Uhmakasta, jopa uhkaavaa
asentoa täydentää tiukkailmeinen ja päättäväinen katse. Lisäksi oikea käsi on
vasemmalla lantiolla aivan kuin Nelimarkka olisi vetämässä pistoolia kotelosta.
Hän on pukeutunut suojeluskuntavaatteisiin, lippalakkiin ja sotilastakkiin,
jota koristavat ansiomerkit.
Punainen nauha kertoo Suomen senaatin 11.8.1918
myöntämästä IV:n luokan Vapauden rististä ja sininen nauha on samana vuonna
myönnetty Vapaussodan muistomitalin nauha.
Tausta viittaa Petsamon karuun luontoon ja hämärinä siluetteina
erottuvat sotilaat retken sotaisaan luonteeseen. Lapin jääkäri on valloittaja
ja veljen kuoleman kostaja, mutta teoksen voi tulkita kuvaavan suomalaisten
kolonialistista suhtautumista Petsamoon.
LÄHDE:
Hautala-Hirvioja
1999, 118
Petsamo ja Lappi saivat Nelimarkasta ihailijan, ja
tiettävästi viimeisen Lapin-matkansa hän teki 83-vuotiaana joulukuussa
1974.
LÄHDE:
Lampinen
2010, 66; 98.
Saatuaan toukokuussa 1927 valtionpalkinnon hän matkusti Petsamoon.
Seuraavan vuoden alussa hän esitteli teoksiaan Helsingissä ryhmänäyttelyssä,
jota Onni Okkonen kommentoi:
4.
Petsamon länsirajana oli nykyinen Norjan ja Venäjän välinen
raja.
Suora ja 200 kilometriä pitkä itäraja alkoi Korvatunturilta ja päättyi
Jäämeren rantaan Kalastajasaarennon niemimaalle. Suomalaiset ottivat
Petsamon haltuun tammikuun ensimmäisenä päivänä 1921.
Petsamo oli osa Suomea parikymmentä vuotta (1920–1944). Tämä itäinen käsivarsi sekä liitettiin Suomeen että menetettiin varsin sotaisin operaatioin.
1920- ja 1930-luvun lama ja Petsamon nopean muutoksen mukanaan tuoma juurettomuus tekivät siitä rauhattoman, mutta kiinnostavan vierailukohteen. Koska Petsamo oli tuntematon, se oli liitettävä osaksi Suomea ja kansallista identiteettiä. Taiteilijoilla oli tärkeä rooli tässä tehtävässä.
LÄHTEET:
Kaarninen,
Pekka 1999. Petsamon liittäminen Suomeen. Teoksessa Turjanmeren maa. Petsamon
historia 1920–1944. Toim. Jouko Vahtola & Samuli Onnela. Rovaniemi:
Petsamo-Seura r.y., 67–69 & 72–73.
Kuusikko, Kirsi 1996. Laiton Lappi, laiton Petsamo:
Rikollisuus ja järjestysvalta Petsamossa 1921–1944. Oulu: Pohjois-Suomen
historiallinen yhdistys, 85.
5.
Petsamoon ei liittynyt
samanlaisia isänmaallisia tunteita kuin Itä-Karjalaan.
Alue nähtiin taloudellisena mahdollisuutena
ja resurssina, jossa Jäämeren kalastuksella ja läpi talven auki olevalla
satamalla oli tärkeä asema.
1920-luvun alussa löydettiin Petsamon Kolosjoelta
Euroopan rikkain nikkelimalmio. Kaivosoikeudet myytiin
englantilais-kanadalaiselle yhtiölle ja rakennustyöt aloitettiin 1930-luvulla.
Jäämerentien valmistuttua alueesta tuli suosittu matkailukohde. Kesällä 1940
Aero oy aloitti Helsinki-Petsamo -lennot.
LÄHDE:
Vahtola
2012, 312 & 318.
ESISUOMALAINEN AIKA PETSAMOSSA (1-3 )
1.
Millainen
oli tämän uuden pohjoisen läänin historiallinen side uuteen isäntäänsä? Totuus asiassa
on, että suomalaisten historialliset siteet Petsamon alueeseen olivat hyvin
löyhät.
Ensimmäisten joukossa tuttavuutta paikallisiin teki kiiminkiläinen
Pekka Vesainen, joka teki joukkoineen hyökkäyksen Petsamon luostariin
jouluvigilian aikaan vuonna 1589. Tuloksena ainakin 95 ihmistä sai surmansa.
Varsinainen uskonpuhdistus siis; vain sauna jätettiin polttamatta.
Jotten aivan
vääristäisi historiankirjoitusta, niin on todettava, että kyseessä oli puhdas
kosto- ja ryöstöretki. Vastaavanlaisia retkiä tehtiin molemmin puolin ja
useimmiten niistä saivat raskaimmin kärsiä puolustuskyvyttömimmät: naiset ja
lapset, tässä tapauksessa uhreiksi joutuivat Petsamon munkit.
2.
Petsamon alueelle alkoi 1860-luvulla virrata suomalaisia, niin että vuonna 1882
heitä oli jo noin 380, eli saman verran kuin alkuperäisasukkaita, kolttia.
Kaikkiaan Petsamossa eli tuolloin noin 1000 asukkaasta. Suomalaisten osuus
väestöstä oli varsin merkittävä, mutta heidän yhteytensä Suomeen olivat sangen
vähäiset. Paljon tärkeämmiksi muodostuivat siteet paikallisiin norjalaisiin,
venäläisiin, karjalaisiin ja kolttiin.
Kuitenkin suomalaisten uudisasukkaitten
asettuminen alueelle loi pohjan myöhemmin Suomen esittämille aluevaatimuksille.
Petsamossa asuvat suomalaiset eivät itse koskaan osoittaneet mieltään Suomeen
liittymisen puolesta. Eikä heillä olisi ollut siihen mitään syytäkään, sillä he
elivät omaa elämäänsä kaukana maailmasta.
Siinä missä tsaarin sortotoimet
saattoivat vuosisadan vaihteessa loukata Suomen sivistyneistöä kaukana
etelässä, niin Petsamoon asti niiden vaikutukset eivät kantautuneet. Petsamossa
ei edes ollut varsinaista sivistyneistöä ja lukutaitokin oli varsin
harvinaista. (Toim. huom. Tähän näkemykseen en usko.)
Mutta tärkeimmän nämä yksinkertaiset ihmiset osasivat: hankkia
elantonsa. Se heidän oli omin käsin tehtäväkin, sillä ei heistä kukaan ollut
huolehtimassa.
3.
Ensimmäinen
kosketus petsamolaisten ja virallisen Suomen välillä ei sujunut suotuisasti.
Keväällä 1918 sisällissotaa käyvät valkoiset lähettivät noin 150 miehen
vahvuisen siviileistä koostuvan retkikunnan ottamaan Petsamon alueen
hallintaansa. Tämä retkikunta tappoi jo alkutaipaleellaan erään talon rengin ja
saikin paikallisen väestön pakenemaan Norjan puolelle turvaan.
Tämä ja kaksi
sitä seuraavaa retkikuntaa epäonnistuivat pahasti: Petsamoa ei saatu vallattua
ja paikallinen väestö alkoi suhtautua hyvin varauksellisesti viralliseen
Suomeen ja sen edustajiin.
Tartossa Suomi sai kuitenkin neuvoteltua Petsamon
alueen liitettäväksi yhteyteensä. Alkoi lyhyeksi jäänyt aika petsamolaisten elämässä:
aika Suomen vallan alla.
Petsamon
siirtyessä Suomen yhteyteen osa väestöstä pakeni Neuvostoliiton puolelle.
Toisaalta paikallista väestöä oli ollut vuodesta 1914 lähtien sotimassa eri
puolilla Venäjää ja osa heistä palasi vuosien kuluessa takaisin koteihinsa.
Kaikkiaan muuttoliike oli kuitenkin alkuvuosina Petsamon kannalta tappiollista:
väkeä lähti enemmän kuin sitä tuli tilalle. Ensimmäinen maailmansota oli
köyhdyttänyt alueen ja koettiin puutetta. Asukkaita oli ensimmäisessä
laskennassa koko läänissä vain 1423.
LÄHTEET:
Tuija Hautala-Hirvioja,, FT, väitteli 1999 Jyväskylän yliopistossa aiheenaan
Lappi-kuvan muotoutuminen suomalaisessa taiteessa ennen toista maailmansotaa.
Tuija Hautala-Hirvioja toteaa:
Petsamosta on kirjoitettu paljon muisteluteoksia ja Petsamon historiaa on tutkittu. Väitöskirjassani Lappi-kuvan muotoutuminen suomalaisessa kuvataiteessa ennen toista maailmansotaa (1999) analysoin joitakin Petsamo-aiheisia teoksia, mutta taiteen merkitystä Petsamon Suomeen liittämisprosessissa ei ole aiemmin tarkasteltu.
Artikkelini sijoittuu kulttuurihistorian ja taidehistorian välimaastoon. Tarkastelen artikkelissani, miten taiteilijat toivat Jäämeren rannat ja Petsamon maiseman osaksi Suomea, mutta jättivät alkuperäisväestön koltat miltei kokonaan kuvaamatta.
B.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Petsamon_retket
C.
Mikko Uola. Maa ponteva Pohjolan äärillä on. Lapin suojeluskunta-, lotta- ja sotilaspiirit.
Lapin Sotilasläänin Perinneyhdistys ry, 2005.
Tekstini keskellä oleva valokuva on skannattu Uolan teoksesta, sivu 133.Kuvan nimi on Ensimmäisen Petsamon retken esikunta Rovaniemellä 1918.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti