18 tammikuuta 2024

Johanna Pentikäinen. Joutsenen laulusta (Warelia, 2023).

En ainoastaan yritä kirjoittaa pohjoisesta, vaan pohjoinen lähestyy ja ympäröi minut. Kuvat nousevat silmiini, asettuvat myös silmäluomien tälle puolen. Kuvissa on jotain tuttua. Poromerkki katoaa pöllyävään lumeen, samoin joutsenraudat. Valkoisessa erottuu lisää valkoista, jonkinlaisia hahmoja, eivät liikkumattomia enää. Kuin niillä olisi jotain kerrottavaa. Niin aika alkaa kulkea taaksepäin.  (Pentikäinen2023)


Olleet siellä aina. Niin tosiaan sanoin. 
Pysähdys tulee sanan aina kohdalla. Se tarttuu kurkkuun kuin pölynhaiven. Kakistelen. saan hillittömän yskänkohtauksen. Kurkussani on kolmen vuosisadan tomut. Ainalla on alkunsa. Kaikella on aina alku. (Pentikäinen2023)


Kaikki alkaa Totuus pohjoisesta -tutkimushankkeen loppuseminaarista. (Pentikäinen2023) 



               


En minä tarvitse keneltäkään lupaa olla se, mikä olen. Olen lappalainen. Pidän päälläni sukuni vaatteita ja harjoitan perintönä saamiani elämäntapoja, sanoi sodankyläläinen Lauri Ukkola ja jatkoi kuivalihan vuolemista.
Lauri pitää sukunsa perinteistä umpitakkia eli lapin pukua, lapinlakkia, nutukkaita pauloineen jne. Lauri harjoittaa sukunsa kulttuuria, mutta on koko ajan henkilöitä, jotka kysyvät: Onko sinulla oikeutta pitää niitä? Oletko sinä oikea saamelainen / lappalainen? (Maijala2016)


 

Kuvassa alla Tytti Sarivaara, e. Beda Satta
alkuperä Kolarin vanhaa saamelaissukua (Satta). Muita Kolarin vanhoja lappalaissukuja ovat olleet Koffelo, Kurtakko, Kurvander, Naisu (Naisuk), Satta ja Unga.

(2.1.2019). Tytti Sarivaaran tammikuussa 2019 Kolariin tuomasta näyttelystä kirjoitti paikallislehti Luoteis-Lappi. Näyttelyn nimi oli  "Posio on osa entistä Kitkan siidaa eli Lapinkylää".

 

Ylläoleva lehtikuva otettiin Kolarin valtuustosalin näyttelytilassa Kolarissa. Tytin metsäsaamelaispuku on Sallan perua, ja käsityötä tietenkin  - poronluusta tehtyjä riskuja myöten.























Tytti Sarivaara ja Niko Rytilahti (2018). Näyttely Kuolajärven siida, esillä Sallan museon Rajakievarissa. 

https://lapinmaansalat.blogspot.com/2022/02/entisen-kemin-lapin-metsasaamelaista.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti